AFSHIN پرسیده شد4 سال قبل

به نظر من شاخصی که باید برای کل بازار مهم باشد شاخص هم وزن است نه شاخص کل چگونه شاخص قیمت بورس را محاسبه میکنند که با این ریزش ها انقدر پایین نمی آید. اخص الان نباید بجای ۱۵۰۰۰۰۰ واحد برروی ۱۰۰۰۰۰۰ واحد باشد؟ ممنون میشم نحوه محاسبه شاخص کل بورس را توضیح دهید

1 پاسخ‌ها
سوگند داوری راد عضو سایت پاسخ داده شد4 سال قبل

سلام شاخص کل قیمت یکی از مهم ترین شاخص های بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این شاخص بر اساس فرمول لاسپیرز محاسبه میشود. بدین صورت که ارزش جاری بازار را در تعداد سهام منتشر شده ضرب میکنند و عددی به دست می آید. همچنین حاصل ضرب ارزش پایه سهام را در تعداد سهام در سال پایه محاسبه میکنند و عددی به دست می آورند. حال اگر حاصل تقسیم عدد حاصله اول را بر عدد حاصله دوم را در ۱۰۰ ضرب کنیم شاخص کل قیمت به دست می آید.
در محاسبه شاخص کل قیمت سال ۱۳۶۹ به عنوان سال پایه در نظر گرفته میشود. به زبان ساده شاخص کل قیمت بیان می کند که ارزش کل بازار کنونی نسبت به ارزش بازار در سال ۱۳۶۹ چند برابر شده است.
همچنین اگر شاخص در یکسال مثلا از ۲۵۰هزار واحد به ۳۰۰هزار واحد افزایش پیدا کند یعنی میانگین بازدهی آن در یک سال ۲۰درصد بوده است.
توجه: لازم به ذکر است که شرکت های بزرگتر تاثیر بیشتری در شاخص قیمت دارند.
شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار تهران برای سه دسته انجام می شود. یکی شاخص قیمت کل بازار که در آن همه شرکت های دخیل در بازار شرکت داده میشود. و دیگری شاخص قیمت تالار اصلی که فقط قیت سهام شرکت های معامله شده در تلار اصلی و دیگری شاخص قیمت تابلوی فرعی است که فقط قیمت سهام شرکت های معامله شده در تالار فرعی را نشان میدهد.

بهترین روش سرمایه گذاری
اینستاگرام سبدگردان هدف

نوشته های مرتبط